12.23.2009

Isteri Solehah??

Ni beberapa pendapat tentang isteri solehah yang aku copy paste daripada 1 web.Sajer jer sebagai renungan...mane yang boleh ikut kita ikut...yang tak boleh ikut,abaikan...


isteri yg solehah adalah isteri yg menuruti apa saja perintah suami tanpa ada bantahan selagi mana suami itu tidak melanggar perintah ALLAH SWT. amat mudah seorg isteri utk masuk syurga,iaitu dgn mengamalkan semua suruhan ALLAH dan menuruti perintah seorg suami yg soleh..

isteri, nak jadi solehah tak semestinya memiliki suami yg soleh.
suami, kalau jenis tak menghargai, sampai bila2 pun takkan rasa kebahagiaan memiliki isteri yg solehah dan taat.

jodoh di tangan Tuhan. selagi hidup, selagi tu akan diuji. isteri mana taknak suami memandangnya dgn penuh perasaan sayang dan redha... kalau boleh, biarlah bertemu lagi di syurga.. baru la dipanggil percintaan yg abadi... (mood romantik)

isteri solehah memang menjadi idaman bg setiap wanita yang beriman. Cuma kita ni manusia yg mudah lupa, adakala terlawan cakap suami....suami cakap ini, kita cakap itu...hehehe bukan mudah nak jadi isteri solehah di akhir zaman ni, dugaan nya cukup kuat...cuma iman dan takwa yg mampu membantu kita ke arah menjadi isteri solehah...aminnn

Konsep isteri solehah ni bukan jumud. Yang aku tengok semua dok kasik yang dolu2. Bukan tak betul. Tapi tak lengkap.

Isteri solehah:

1. Yang menolong suami membangunkan Islam.
2. Yang menunaikan tanggungjawab fardhu ain dan fardhu kifayah umat Islam.
3. Yang membantu dalam pendidika Islam.

Bla bla...

Kalau suruh bini dok rumah ngadap laki aja, sampai bila pun Islam takkan maju.

isteri solehah bukan hanya jaga diri sendiri, jaga maruah dan didik suami sendiri pun ya jugak. apa salah menjawab jika kena cara dan kaedahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan