12.20.2010

Permata Hati


Pejam celik pejam celik,sekejap jer anak-anak membesar....Bulan 1 2011,Insyirah dah 4 tahun...Afnan pulak 1 tahun 6 bulan.Kalau ikut tahun,Afnan 2 tahun la..Alhamdulillah,sehingga sekarang Afnan still breastfeeding...terima kasih ya Allah..

Dah lama rasanya tak citer pasal breastfeeding ni.Sejak lahir hingga umur Afnan 8 bulan,Alhamdulillah Afnan fully breastfeeding.Seperti ibu-ibu lain yang bekerja,aku sentiasa buatkan stok susu untuk Afnan...Masa kat tempat kerja,aku akan pam susu sekurang-kurangnya 3 kali sehari untuk buat stok.Kat umah babysitter nanti,aku akan bekalkan susu yang diperah dan warmer untuk memanaskan susu tersebut.

Masuk jer umurnya 8 bulan,Afnan mula tak nak minum susu menggunakan botol..alamak..macam maner ni! Dah macam-macam puting aku cuba,daripada yang paling murah hingga yang paling mahal,semuanya tak jalan.Afnan tetap tak nak jugak minum susu guna botol.Guna sudu,cawan,picagari..semua tak berjaya...nangis2 dia tak nak.Akhirnya mamanya terpaksa keluar masa rehat untuk menyusukan Afnan.Nak direct breastfeeding rupanyer...So,setiap hari aku akan keluar menyusukan Afnan.Pernah skali aku try tak pergi bagi susu..konon2 nak testing.tapi tak boleh..kesian.dia tak nangis,tapi dia diam jer....tak bunyi suara..Semua stok2 susu yang aku simpan selama ni,terpaksala dibuang...Aku pun dah stop daripada pam susu (buat stok).

Umurnya 1 tahun plak,dia tak berapa nak sangat minum susu.Kalau aku pergi tgh hari tu...kadang2 jer dia minum.Dia lebih banyak main2..Entak macam mane babysitternye try bagi susu kakaknya,insyirah.Nak pulak dia minum...sebotol tu kejap jer habis.Kebetulan masa tu bulan puasa...ada orang cakap,kalau puasa susu badan kita rasa lain,tak sedap sebab kita tak makan.betul ker ek?ooo patutla Afnan tak nak minum....So sampaila sekarang dia minum susu kongsi ngan Insyirah.Tapi kalau kat umah,dia tetap nak direct breastfeeding,botol2 tak pandang...

Sedapnya makan ais krim.kakak 1 adik 1.kakak yang besar,adik kecik jer..

Sukanya dapat pergi taman mainan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan