5.16.2012

Rindunya Nak Balik Tganu...

Rindu nok balik dumoh,tempat aku dilahirkan dan tmpat aku membesar...rindu ngan ayoh yang keseorangan di kampung,rindu ngan makanan ore jeteh,rindu ngan kopok lekor n kopok keping,rindu jiran2,sedara mara...semuanya rindu.....
Ada skali hari tu aku tringin sangat nak makan kopok tganu...tiba2 spupu aku yang balaja kat Adtec Batu Pahat SMS.'Kak Liza ado dumoh x esok?Kalu ado nok g '.Aku pun balas la....'ada,tak kemana pun,datangla...'.anak2 aku dah gembira sangat...asyik tanya "mama,abang Adam nak datang ke?bila nak datang?" jawabnya aku kena jawab soalan yang sama la berulang-ulang kali selagi Adam tak sampai.Nak tido malam pun dia tanya lagi,Bila abang Adam nak datang...adoiii.Anak aku suka sangat kalau Adam datang sbb Adam tu rajin layan budak2...Kakak siap tanya,abang Adam bawa kopok ke ma?kakak macam nak makan kopok lekor je.....Aku cakap,Haisshh,mana ada.Abang Adam tak bawak ape2 la....(kakak ni memang hantu kopok lekor).Keesokan harinya sampaila Adam ke umah aku....cehh ayat skema.Rupanya dia dari kampung dam mak dia merangkap mak cik aku ada kirimkan kopok lekor untuk kami sekeluarga...gembira campur terharu sekejap aku..Hebatnya kuasa Allah...berikan aku n anak aku keinginan untuk makan kepok n menghantar Adam untuk bawakan kepok untuk aku sekeluarga...Sekaligus mengingatkan aku pada arwah mak ...kakak2 n abang2 aku duk KL...kalau ada sape2 yang nak g KL zaman dulu2...arwah mak slalu kirimkan buah tangan dari kampung untuk diorang..kopok ,rambutan,pelam...macam2.Skarang mak dah takder...thanks mok ngoh (makcik aku merangkap mak Adam merangkap adik kepada arwah mak) coz sentiasa ingat aku kat sini...Jom layan kopok lekor yang sempat aku snap...cuci mata jer yer...best sangat,rasa ikannya....

Fresh from Besut,Terengganu.
Potong kecik-kecik standby untuk di goreng.

Dan siap goreng,standby untuk makan plak....




Tiada ulasan:

Catat Ulasan