10.08.2012

Ayam

Kali ni aku nak citer cara-cara memproses ayam daripada sembelih sehingga la masak...hehehehe.Zaman kanak-kanak ribena dulu aku selalu tolong tok wan sembelih ayam.tolong pegang jer....Zaman sekarang ada lagi ke macam tu.Ada tu ada....tapi tak banyak la.Skarang semua beli dah siap....tinggal masak jer....kalau nak senang lagi,beli yang dah masak....tinggal makan jer.hahaha.Jom cuci mata tgk cara-cara memproses ayam...





Proses pertama sembelihan.Ni Mr Hubby yang sembelih.Aku tukang pegang.

Bila ayam dah disembelih,ayam tu dimasukkan kedalam air panas untuk proses membuang bulu.Pastikan air tu betul2 panas untuk memudahkan bulu2 tersebut tanggal dari badannya.

Ni rupa ayam yang dah dibuang bulunya.

Proses seterusnya ialah layur ayam tersebut di atas api.Tujuannya ialah untuk membuang bulu2 pahat yang ada kat badannya.Bulu pahat tu kecik sangat...susah nak buang pakai tangan.Kalau zaman2 dulu arwah mak guna dapur kayu.Zaman skarang mana nak cari kayu api...aku guna dapur gas jer la...

Dah siap layur,potong kecik2 mengikut citarasa anda.dan sedia untuk dimasak apa2.
 
Ni la rupa gulai ayam kampung versi aku.Jemput makan semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan